IV edycja 2022

„KOLONOSKOPIA TO NIE KOSMOS!”

IV EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEJ KAMPANII PROFILAKTYCZNO-EDUKACYJNEJ
„SERVIER – WYŁĄCZ RAKA!”

  • Rak jelita grubego jest trzecim najczęściej występującym typem raka na świecie
    – w 2020 roku zdiagnozowano prawie 2 miliony przypadków tego schorzenia.
  • Rak jelita grubego stanowi drugą najczęstszą przyczynę zgonów z powodu nowotworów złośliwych, co oznacza, że ciągu roku, na świecie, na skutek tej choroby, umiera milion osób. Dzieje się tak pomimo faktu, że istnieją skuteczne techniki badań przesiewowych, które mogą zmniejszyć śmiertelność.
  • W Polsce co roku diagnozowanych jest 19 tysięcy nowych przypadków zachorowań. Rak jelita grubego − to drugi, pod względem częstotliwości występowania w Polsce, nowotwór złośliwy u kobiet i trzeci u mężczyzn.
  • Rozpoczyna się IV edycja ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-
    -edukacyjnej „Servier – wyłącz raka!”, odbywająca się pod hasłem „Kolonoskopia to nie kosmos”. Organizatorzy stawiają sobie za cel edukację w zakresie profilaktyki raka jelita grubego oraz przekonanie Polaków do wykonania badań profilaktycznych.

RAK JELITA GRUBEGO – FAKTY I PROGNOZY

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (International Agency for Research on Cancer, IARC), działająca w strukturach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), podaje, że rak jelita grubego jest trzecim najczęściej występującym typem nowotworu na świecie. W 2020 r. rozpoznano niemal 2 mln nowych przypadków. Każdego roku blisko milion osób umiera z powodu raka jelita grubego, co stawia go na drugim miejscu pod względem onkologicznych przyczyn śmierci.

Dodatkowo, na podstawie przeprowadzonej analizy trendu szacuje się, że w latach 2020-2040 nastąpi globalny wzrost zachorowań na raka jelita grubego o 56 proc., przekraczając 3 miliony nowych przypadków rocznie. W konsekwencji spodziewana jest również wyższa o 69 proc. śmiertelność z powodu tego nowotworu, sięgająca około 1,6 miliona zgonów rocznie. Warto podkreślić, że prognozy te wskazują, iż większość tego wzrostu nastąpi w krajach o wysokim wskaźniku rozwoju społecznego.

Jak podaje Digestive Cancers Europe (DiCE), europejska organizacja reprezentująca pacjentów z nowotworami przewodu pokarmowego, ośmiu na stu Europejczyków może zachorować na raka jelita grubego w ciągu swojego życia. Obecnie jest on drugim u kobiet i trzecim u mężczyzn co do częstości występowania nowotworem w Europie – każdego roku diagnozowanych jest pół miliona nowych zachorowań. Na Starym Kontynencie rak jelita grubego odpowiada za ponad 12 proc. wszystkich zgonów związanych z nowotworami – w 2021 r. był przyczyną śmierci ponad 240 tys. osób.

W Polsce rak jelita grubego jest także drugim pod względem częstości zachorowań nowotworem złośliwym u kobiet i trzecim u mężczyzn – rocznie diagnozowany jest u ponad 19 tys. pacjentów. Niestety, każdego roku w Polsce jest przyczyną śmierci ponad 12 tys. osób, co daje średnio 35 zgonów dziennie z powodu raka jelita grubego. Chorych cały czas przybywa. Krajowy Rejestr Nowotworów w Polsce prognozuje,
że w 2030 r. liczba nowych przypadków tej choroby w naszym kraju może się zwiększyć do 28 tys. rocznie.

KOLONOSKOPIA TO NIE KOSMOS! – ZBADAJ SIĘ I PRZEKONAJ!

Kolonoskopia to badanie, które łączy w sobie jednocześnie elementy diagnostyki i pozwala na usuwanie polipów, które z czasem mogą ulec zezłośliwieniu. Dodatkowo, umożliwia na rozpoznanie różnych schorzeń jelita grubego, kontroli leczenia i wykonywania zabiegów w wielu chorobach gastrologicznych. Daje możliwość rozpoznania, a co najważniejsze – daje szansę na całkowite wyleczenie zmian nowotworowych na wczesnym etapie choroby.  W trakcie kolonoskopii istnieje także możliwość pobrania wycinków śluzówki do badania histopatologicznego. Badanie przeprowadzane jest obecnie z użyciem nowoczesnego, precyzyjnego i zaawansowanego technicznie endoskopu.

„Skończone 50 lat to wystarczający powód, by profilaktycznie poddać się kolonoskopii będącej standardem w wykrywaniu polipów, zmian przednowotworowych i nowotworów. Badanie służy wychwyceniu choroby jeszcze zanim pojawią się jej objawy. Narosło jednak wokół kolonoskopii wiele mitów, w konsekwencji czego większość społeczeństwa ma własne, często mylne wyobrażenie na temat przebiegu tego badania. Życzyłbym sobie tego, by podejście Polaków do kolonoskopii zmieniło się
– by w ich świadomości – kolonoskopia była badaniem dzięki któremu pacjent upewnia się, że jest zdrowy a nie dowiaduje się, że coś mu dolega. Profilaktyczne kolonoskopie mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 60-90 proc. Naprawdę warto się badać, to procentuje”
przekonuje prof. dr hab. n. med. Jarosław Reguła, Konsultant Krajowy w dziedzinie Gastroenterologii, Klinika Gastroenterologii, Hepatologii i Onkologii Klinicznej Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, Klinika Gastroenterologii Onkologicznej Narodowego Instytutu Onkologii – Państwowego Instytutu Badawczego.

IV EDYCJA KAMPANII

„Servier – Wyłącz Raka!” to ogólnopolska kampania profilaktyczno-edukacyjna, której celem jest promocja profilaktyki przeciwnowotworowej, podnoszenie świadomości społecznej Polaków w zakresie czynników ryzyka, a także motywacja do przełamania lęku i wstydu przed badaniami oraz podkreślanie znaczenia wczesnego wykrywania choroby w skutecznym jej leczeniu.

W tegorocznej edycji kampanii organizatorzy podkreślają szczególną rolę profilaktyki w odniesieniu do czynników zwiększających ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i zwracają uwagę na niepokojące objawy, które mogą świadczyć o pierwszych symptomach choroby. Komunikacja kampanii kierowana jest szczególnie do osób, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka, ze względu na: wiek powyżej 50 lat, obciążenia genetyczne, wystąpienie raka jelita grubego u rodziców lub rodzeństwa, nieprawidłową dietę, niską aktywność fizyczną, palenie tytoniu czy nadużywanie alkoholu.

Tegoroczne hasło „Kolonoskopia to nie kosmos” zwraca uwagę na fakt, że badanie kolonoskopowe nie jest czymś tajemniczym, niezrozumiałym, odległym, poza naszym zasięgiem, ale wręcz przeciwnie
– to nowoczesne, bezpieczne badanie, które jest najdoskonalszą metodą profilaktyki raka jelita grubego.

W ramach kampanii zaplanowano m.in.:

  • film edukacyjny

„Z Motyką na raka… czyli kolonoskopia w pytaniach i odpowiedziach” z udziałem popularnego artysty kabaretowego Roberta Motyki oraz prof. dr. hab. n. med. Michała Kamińskiego, Kierownika Zakładu Profilaktyki Nowotworów oraz Pracowni Endoskopii Kliniki Gastroenterologii Onkologicznej Narodowego Instytutu Onkologii – Państwowego Instytutu Badawczego. Rozmowa to swoista instrukcja dla widzów jak krok po kroku najlepiej przygotować się do badania kolonoskopowego. Ponadto dyskusja rozwiewa potencjalne wątpliwości i odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące kolonoskopii.

  • Wirtualna Poradnia Profilaktyki Raka Jelita Grubego Servier

W dniach od 9 maja do 9 czerwca 2022 r. uruchomiona zostaje specjalna platforma teleinformatyczna, umożliwiająca skorzystanie z bezpłatnych badań laboratoryjnych oraz konsultacji medycznych w formie teleporady, czatu lub wideoczatu. Rejestracja odbywa się za pośrednictwem infolinii Telemedico, dostępnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00 pod numerem
+48 22 307 49 94  (koszt połączenia zgodnie z tabelami opłat operatorów telekomunikacyjnych), gdzie należy podać konsultantowi dane niezbędne do rezerwacji terminu e-konsultacji tj. imię, nazwisko, numeru PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu kontaktowego i opcjonalnie adres email.

W ramach  kampanii każda zarejestrowana osoba może skorzystać z bezpłatnego profilaktycznego badania laboratoryjnego FIT (krew utajona w kale), realizowanego w punkcie diagnostycznym znajdującym się najbliżej miejsca zamieszkania. Otrzymane wyniki testu będzie można skonsultować z lekarzem. Podczas teleporady lekarz oceni zarówno wyniki badania, jak również dane zebrane w ramach wywiadu i na tej podstawie  wystawi adekwatne zalecenia dostępne dla pacjenta na dedykowanej platformie pod adresem:  https://wylaczraka.telemedi.co/pl/login. W przypadku gdy wynik badania FIT będzie pozytywny lub mimo negatywnego wyniku, ale obecnych licznych wskazań w wywiadzie lekarskim, lekarz może zlecić kolonoskopię, którą pacjent będzie mógł wykonać bezpłatnie w znieczuleniu ogólnym we wskazanej przez konsultanta placówce.

  • materiały edukacyjne

(Kolonoskopia w pytaniach i odpowiedziach, Kolonoskopia – badanie, które może uratować życie, Wizualizacja jelita grubego wraz opisem) dostępne dla wszystkich na stronie www.wylaczraka.pl oraz grę planszową Kolonoskopia to nie kosmos, którą można będzie wygrać w konkursach organizowanych na profil FB kampanii www.facebook.com/wylaczraka.

„W nawiązaniu do hasła tegorocznej Kampanii, rak jelita grubego nie bierze się z księżyca. Wiemy jak bardzo potrzebna jest edukacja i nieustające podnoszenie świadomości społecznej w zakresie czynników ryzyka i profilaktyki raka jelita grubego, dlatego cieszymy się, że po dwóch latach przerwy spowodowanej trudnym czasem pandemii, wracamy z IV edycją. W tym roku Kampanię organizujemy głównie w przestrzeni online i pragniemy dotrzeć z naszym przekazem edukacyjnym do jak najszerszego grona odbiorców. Podobnie jak w poprzednich odsłonach, chcemy uświadamiać jak realnym zagrożeniem jest zachorowanie na raka jelita grubego, ale jednocześnie podkreślać, że można je ograniczyć poprzez zmianę zachowań i podejmowanie działań profilaktycznych. Z tego właśnie powodu drugim filarem Kampanii – obok edukacji – jest jak zawsze oferta bezpłatnych badań profilaktycznych. Tym razem zapraszamy gorąco do wykonania laboratoryjnego testu FIT, a w razie pozytywnego wyniku – również kolonoskopii” wyjaśnia Ewa Ciepałowicz, Kierownik ds. CSR i Komunikacji Wewnętrznej Servier Polska, organizator kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier – wyłącz raka!” i dodaje: „Głęboko wierzymy, że poprzez budowanie społecznej świadomości na temat czynników ryzyka oraz podejmowanie działań profilaktycznych można zahamować wzrastającą zachorowalność i śmiertelność z powodu raka jelita grubego.”

Patronat merytoryczny nad IV edycją kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier – wyłącz raka” objął Konsultant Krajowy ds. Onkologii Klinicznej,  Polska Unia Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej.

Partnerami kampanii zostali: Fundacja Europa Colon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Alivia Onkofundacja oraz Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!

 

Źródła: